5 anledningar att arbeta digitalt

5 anledningar till att arbeta digitalt


Under de senaste åren har det blivit allt vanligare att digitalisera sin redovisning och bokföring. Att digitalisera bokföringen kan innebära allt från att kunden skickar in sina fakturor och kvitton via mail till att kunden skickar in kvitton, fakturor och sköter sin egen fakturering direkt via mobilen. 


Fördelarna är många och vi kommer här nedan lista fem av dem:

 

1. Frigör tid - Med en digitaliserad bokföring/redovisning effektiviseras redovisningsarbetet och du som kund får mer tid över till annat, tid till din kärnverksamhet. Du minskar din posthantering och behöver inte längre hantera pappersfakturor. Genom att skicka kundfakturor via mail eller direkt från mobilen så säkerställer du att fakturan når kunden i tid.


2. Flexibilitet - Med de olika digitala lösningarna som erbjuds kan du tex redovisa kvitton, attestera fakturor, skicka kundfakturor och godkänna betalningar direkt från din dator eller mobiltelefon. Det innebär att arbetet kan utföras vart du än i världen befinner dig. 


3. Kvalitetssäkring - Digitala hjälpmedel gör det enklare att göra rätt från början. Risken för fel minskar och kvalitén i din redovisning ökar. När den manuella hanteringen av siffror minskar så minskar även risken för att underlagen registreras med fel belopp. 


4. Bättre koll - En digital redovisning leder till en bättre och mer frekvent uppdaterad bokföring. Redovisningen kan i stort sett ske i realtid. När redovisningen är tillgänglig via din telefon eller dator så får du även bättre koll på din redovisning och bolagets aktuella siffror. 


5. Spara utrymme - Ju mer digitaliserad din redovisning och bokföring är ju mindre utrymme kräver den. Du slipper onödigt många pärmar och sparar in på kontorsmaterial. Du behöver inte åka till kontoret för att leta reda på ett underlag - allt finns tillgängligt i din telefon eller dator när alla underlag finns i digitalt format. Att minska på pappersarbetet är även bra för miljön och för bolag som tänker på hållbarhet. 


Vida redovisnings ägare Viktoria tillsammans med Björn Lundéns byrårådgivare Erik hösten 2019 när Vida redovisning blev andra redovisningsbyrån att uppnå Björn Lundéns krav för att klassas som en kvalificerad digital redovisningsbyrå.